Rokerige stad

3 augustus 2019

2 dagen Reykjavik is meer dan voldoende om alle highlights te zien. Reykjavik betekent letterlijk rokerige baai en met 200.000 inwoners is het net zo'n provincieplaats als Nijmegen... We kwamen gisteren zelfs een Amerikaans stel tegen die gelijk met ons de trail gelopen had😂. De huizen doen een beetje Scandinavisch aan met dezelfde kleuren, maar ze zijn niet van hout maar van golfplaten. Heel apart.

Iris is vrijdag rond 19 uur aangekomen met...een gele tax-free tas met een nieuwe voorraad rum en een 3L wijnbox. Zo overleven we de rest van de vakantie wel! Gisteren hebben we samen een rondje Reykjavik gedaan, eerst langs de Hallgrímskirkja. Een vrij moderne kerk geïnspireerd op de basaltformaties die je overal in IJsland ziet. Daarna wilde Marcel het Hofdi huis zien, waar Reagan en Gorbatsjov in 1986 over het beëindigen van de koude oorlog hebben gesproken, nu wel weer actueel met het opzeggen van het INF verdrag door Trump....Het huis is niet geopend voor publiek maar we hebben wel even over historische grond kunnen lopen.

We lopen langs de zeekust terug naar het centrum langs het stalen kunstwerk van een vikingschip, Sólfario, wat zonnevaarder betekent. Het staat op de plek waar gedacht wordt dat de Noor Ingólfur Arnarson voor het eerst aan land kwam. De route gaat verder langs het Harpa gebouw, een concert en congrescentrum met een bijzondere glazen constructie dat ligt aan de haven.

Daarna lopen we nog even door de shopping straatjes Laugavegur en Bankastræti. Marcel wil elke outdoor winkel in op zoek naar een betere regenjas, maar we komen al snel tot de conclusie dat de prijzen hier schrikbarend hoog zijn. Inmiddels is het happy hour en tijd voor een terrasje, het weer is vandaag met 15C en geen zon niet echt buitenweer, maar toch zitten de terrassen vol met de heaters aan. Hier voel je je daar minder schuldig over want de IJslanders gebruiken maar voor 0,2% fossiele brandstoffen. De rest van de energie komt van waterkracht en warm grondwater. De halve liters voor halve prijzen vloeien rijkelijk, en wij genieten er ook van! Dan staat er nog 1 must-do op het lijstje en dat is natuurlijk eten in het Hard Rock café om onze pin collectie aan te vullen. De hamburgers smaken ouderwets lekker. Daarna lopen we via de haven terug naar het appartement. Morgen de camper ophalen en dan gaat de reis weer verder!