Windkracht 6

12 augustus 2019 - Hveragerði, IJsland

Het woepert flink om de kar als we wakker worden. Als de windsnelheid boven 18 m/s (ongeveer windkracht 6) uitkomt is ons gezegd dat we beter niet meer kunnen rijden met de camper. Nu zitten we op zo'n 14 en aan de zuidkust van het schiereiland waait het nog harder. We besluiten daarom het schiereiland af richting Reykjavik te rijden en daarna nog een klein stukje naar het oosten over de ringweg naar Hveragerdi. Iris heeft nl. nog 1 grote wens en dat is een tochtje op een IJslands paard. Deze hebben een speciale soort "telgang" draf, de tölt. In Hveragerdi zit een grote stal waar we voor morgen een tochtje voor haar boeken.

Om toch nog iets van Snæfellsnes te zien stoppen we onderweg bij de oude vulkaankrater Eldborg. Er loopt een wandelroute naar toe en boven op de krater heb je een mooi uitzicht. Het waait nog steeds behoorlijk, maar met de zon erbij is het niet heel koud. Het laatste stukje lopen we langs een ketting omhoog tegen de krater op. Als we op de rand komen worden we er bijna vanaf geblazen zo hard waait de wind hier over de krater. We maken een paar foto's en houden het snel voor gezien. Het is wel een bijzonder gezicht zeker ook het uitzicht op de nabijgelegen kleine krater. Hier kunnen we wel in lopen, de wind is op de bodem een stuk minder zodat we  er mooi onze broodjes kunnen eten. Om 15 uur rijden we verder voor het laatste stukje naar Hveragerdi. De ringweg 1 langs Reykjavik is zowaar best druk, er schijnen hier zelfs soms ook al files voor te komen.

In Hveragerdir loopt een warme rivier en hier staan dan ook de meeste kassen van IJsland waar allerlei groenten en bloemen gekweekt worden. s'Avonds nemen we het ervan en testen eerst even de biertjes van de plaatselijke Ölverk brouwerij, geothermaal gebrouwen, maar ondanks dat zijn we het er over eens dat ze nog wel iets kunnen leren van onze brouwerijtjes.We horen daar trouwens ineens Blaudzun op de radio, ook apart hier helemaal in Ijsland. Daarna gaan we uit eten in de voormalig Skyrfabriek, (Skyr is een soort kwark) leuke sfeer en lekker eten!