Naar de "westkaap"

10 augustus 2019

We hebben de goede keuze gemaakt door naar de westfjorden te gaan. Het is wel winderig maar het zonnetje schijnt hier in ieder geval! Marcel wil graag op het meest westelijke puntje van Europa staan, Bjargtangar, dus dat is ons doel vandaag. Daar is ook een van de grootste en bekendste vogelklif van IJsland, Látrabjarg, waar de grappige papagaaiduikers (puffins) te vinden zijn.

Maar eerst stoppen we onderweg bij de Dynjandi waterval, een bijzondere brede en hoge (100m) waterval die als een soort bruidssluier naar beneden valt en daarna in 6 watervallen verder de berg af gaat, indrukwekkend. We zijn er nog niet uit welke waterval we de mooiste vinden van alle die we tot nog toe gezien hebben.

Hier in het hoge noorden zijn grote stukken van de wegen gravelroad, met kleine paaltjes die de haarspeldbochten markeren. Ik zit niet echt ontspannen achterin en ben blij dat ik niet achter het stuur hoef. Marcel vindt het alleen maar leuk en bestuurt de Toyota alsof hij hier al jaren rondrijdt.

We komen om 4 uur aan bij de camping in het piepkleine plaatsje Breidavik, eigenlijk niet meer dan een kerk en hotel. We staan hier strak aan de zee en hier in het noorden zijn de stranden weer geel! We eten eerst een boterham voordat we de laatste 13 km naar het uiterste westpuntje rijden.

Daar staat heel veel wind, er is een pad boven over de kliffen waar we bijna vanaf gewaaid worden, maar we zien al snel de eerste puffins zitten net onder de rand van de klif en verder ook veel meeuwen, stormvogels en noordse sternen. Er wordt trouwens aangeraden niet op de rand te gaan staan, maar te gaan liggen omdat de puffins diepe holen maken en de randen daardoor kunnen afbreken.....Een bijzondere plek en Marcel is helemaal gelukkig dat hij zijn eerste puffins gescoord heeft! Op de terugweg hebben we geweldig uitzicht op de baai waar de camping aan ligt. We staan daar weer erg mooi met vanuit de camper uitzicht op zee.

1. Gera:
    11 augustus 2019
    Wat een mooi verhaal weer, een genot om te lezen! En die puffins, prachtig. Wat een schitterend gekleurde snavel hebben ze.
    IJsland wilde ik altijd al bezoeken, na al deze verhalen en foto's weet ik zeker, dat we er heen moeten. Fijne reis verder!
  2. Berendien:
    13 augustus 2019
    Wat een geweldige vakantie !