The day after

1 augustus 2019 - Reykjavík, IJsland

Donderdag 1 augustus

Wakker worden zonder meteen in de to-do stand te moeten springen was best fijn. Geen tent die om half 9 in de trailer moet liggen en geen route in het vooruitzicht, maar gewoon een kopje thee in de slaapzak met een geweldig uitzicht op de gletsjer.
Of de bus naar Reykjavik vandaag wel bij deze camping kan komen is nog onduidelijk, dus we moeten er rekening mee houden dat we met al onze spullen naar de andere camping moeten, waar de bus in ieder geval wel kan komen. Die komt pas om 14:50 dus  we hebben nog alle tijd. 
Er wordt wel druk gewerkt op het stroomgebied van de rivier om de route weer begaanbaar te maken, maar voorlopig zien we alleen hoge 4wheel drivers met hele dikke banden de oversteek wagen. 
We worden weer gebeld door de reisorganisatie en inderdaad het water is nog steeds te hoog dus dat wordt vanmiddag voor het laatst nog even een paar km ploeteren en nu met volle bepakking, we schatten een kilootje of 16-17.....
Heel rustig aan pakken we de boel in, gooien voor het laatst de kampeerspullen in de trailer en beginnen vol bepakt aan het laatste stukje. We krijgen wel respect voor iedereen die de hele route zo gelopen heeft want die kilo's voel je wel. 
Nog even een bakje koffie en dan snel de bus in en dan begint een toch wel spectaculair busritje terug naar Reykjavik. De bus manoeuvreert door de snelstromende rivierstroompjes, dit is voor deze mannen dagelijkse kost, maar toch wel even iets anders dan lijn 99 naar Nijmegen.
Om kwart voor 7 zijn we weer terug in Reykjavik, zoenend nemen we afscheid van onze medereizigers, al deze ontmoetingen hebben zeker bijgedragen aan de bijzondere herinnering  die we zullen hebben van deze tocht. We lopen weer bepakt naar het appartementje net buiten het centrum. Ziet er heel goed uit, hier blijven we 3 nachten tot zondag. Even bijtanken, de zweetshirts en sokken uitwassen en lekker slapen op een gewoon bed!

Foto’s