IJs en ijskoud

5 augustus 2019 - Skaftafell, IJsland

De camping met de omliggende bergen ligt heel mooi in het ochtendzonnetje als we wakker worden, rond 9 uur rijden we er al weer vanaf richting de meest oostelijke bestemming van onze vakantie  nl.  het Jökulsárlón gletsjermeer en Diamondbeach. 2 hele bijzondere plekken volgens de boekjes. We rijden de 16km off-road weer terug naar de ringweg en rijden daarna 200 km oostwaarts met aan onze rechterkant de zee en aan de linkerkant zicht op de grote gletsjers Myrdalsjökull en de allergrootste gletsjer van IJsland Vatnajôkul. We komen langs verschillende gletsjertongen en bij Svinafellsjökull kunnen we een weggetje in om er dichterbij te komen. Wel weer even 2 km stuiteren maar dan staan we aan de rand van het gletsjermeer waarin de ijsschotsen die van de gletsjer afbreken rond drijven. Even verderop kunnen we zelfs tussen de schotsen lopen langs de kant. Dit lijkt al een beetje op Diamondbeach denken we, maar als we daar een uurtje later aankomen overtreft het alle foto's en verwachtingen. Zo bijzonder al die grote ijsblokken op het zwarte strand aan de zee. Ze drijven vanuit het Jökulsárlón gletsjermeer wat links van de weg ligt over een 1,5 km rivier onder de brug van ringweg 1 door zo naar de zee, waar ze in het ondiepe water blijven steken of op het strand terecht komen. Het is er wel koud, 7C volgens de auto, mutsen en handschoenen aan dus....maar we blijven foto's maken en lopen een heel stuk door de ijsschotsen over het strand. Daarna steken we de weg over om ook het gletsjermeer van dichtbij te bekijken.

Na dit bijzondere natuurfenomeen rijden we weer terug richting westen. Het plan is om in Skaftafell in het nationale park te kamperen 60 km westwaarts. Onderweg willen we eerst nog even boodschappen doen, maar  Google maps geeft de dichtstbijzijnde grocery aan op 2 uur oostwaarts of 1 uur westwaarts. We vragen het nog even na bij de benzinepomp maar het klopt echt, oeps....voortaan toch even rekening mee houden. Dat wordt morgenvroeg ontbijten met het restje muesli van de wandeltocht. En vanavond improviseren we iets met een pak hotdogs van het tankstation. Gelukkig hebben we nog wel genoeg chocomel en de nieuwe voorraad rum!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gera:
    7 augustus 2019
    Schitterend!!! Echt heel erg mooi.
    En ja, het is inderdaad wel even opletten wat betreft supermarkten en mogelijk ook tankstations. Zijn wij niet gewend, overal wel een AH tot go!