Dolphin on the left!

6 augustus 2017 - Everglades City, Verenigde Staten

Lieve lezer,

Na het ontbijt op pad gegaan om de Everglades te verkennen, eerst naar Shark Valley Visitor Center. Onderweg zijn we nog gestopt bij een boardwalk langs een slootje, om te kijken of er gators of vogels waren, maar zodra we de auto uitkwamen werden we aangevallen door muggen, dus snel de boardwalk gelopen, was maar 10m ofzo, en toen weer de auto ingevlucht. Helaas waren er ook een flink stel muggen mee de auto ingevlogen, dus eerst moesten we daar nog vanaf komen, beetje om ons heen geslagen en heel hard gelachen. Daarna zijn we gestopt bij de galerie van Clyde Butcher. Een fotograaf die hele mooie zwart wit foto's maakt van de natuur, met een ouderwetse grote camera met negatieven. Pap en mam hadden van tevoren bedacht dat we misschien wel een foto konden kopen, maar het  goedkoopste printje was nog zo’n $600, we printen wel een foto van pap in zwart wit ha, ha.

Bij de Shark Valley Visitor Center heb ik een stempel en sticker gehaald voor mijn paspoortboekje van alle nationale parken van Amerika. Daarna hebben we nog een klein wandelingetje gelopen, want het was niet super warm en het waaide een beetje. Toen we eenmaal tussen de mangrove over de boardwalk liepen was het toch wel warm, omdat daar geen wind was. We zijn weer in de auto gesprongen en de airco hard aan, op weg terug. Onderweg hebben we de 'Loop Road' genomen, een dirt road waarbij je een stukje dieper de Everglades in kon. Dit was heel mooi, onderweg door grote plassen over de hele weg heen gereden en ook nog gestopt om te kijken naar de natuur. Bij een bruggetje lagen wel 5 gators, en het water was zo helder dat je hun hele lichaam kon zien! Zo spectaculair en heel leuk om te zien hoe ze zwemmen en naar de bodem zakken, want je kon ze gewoon op de bodem zien liggen! Heel veel foto's verder weer snel in de airco en terug naar Everglades City waar we nog een boottochtje willen gaan maken naar de ten-thousand islands om misschien wel manatees en dolfijnen te spotten:) We hebben vandaag ook voor het eerst alle vier gereden, ik en Sam  mochten heel stoer op de kaarsrechte dirt road van de Loop Road een stukje rijden.

We hadden om 5 uur de boottocht, er waren nog 8 anderen en een typische Amerikaanse gids. Onderweg vertelde hij over de eilanden en dieren die je zag. De ten-thousands islands zijn er inmiddels wel 14 of 15 duizend, allemaal kleine mangroven eilandjes waar veel vogels zitten en we hebben zelfs een wasbeertje zien scharrelen tussen de mangroven wortels. Toen we eenmaal bij de rand van zee en Everglades waren, zag de gids een dolfijn op links, dus iedereen naar de linkerkant van de boot en ja hoor, een dolfijn:) Hij kwam steeds dichterbij en uiteindelijk was hij nog maar een meter van de boot af. Hij is een keer boven gekomen om zijn snuit te laten zien, maar daarna helaas weg, dus we hebben ook geen foto's kunnen maken. Maar wie weet komen we ze nog tegen op de Keys. Ook was er een swirl te zien van een manatee, maar we hebben de manatee zelf niet echt gezien, dat was wel een beetje jammer. Daarna snel terug naar de haven want er kwam slecht weer aan, onderweg hadden we ook al wat druppels gevoeld.

Morgen gaan we op weg naar de Keys en misschien nog wel langs een gator farm!

X Iris

1. Oma / Opa grave:
    7 augustus 2017
    Jullie reis vlijft spannend! Wat een avonturen!