Een stukje met de boot

11 augustus 2019 - Grundarfjörður, IJsland

Vandaag gaan we richting zuiden naar het schiereiland Snæfellsness boven Reykjavik bay. We gaan niet over de weg maar nemen de ferry van  Brjánslækur naar Skykkishólmur  en snijden daardoor een flink stuk van 270 km af! En het is ook nog een leuk tripje met een tussenstop op het piepkleine eilandje Flatey, hoewel we niet van de boot mogen, zien we de leuke gekleurde huisjes mooi liggen.  De ferry vertrekt om 12:15, het is nog een dik uur rijden vanaf de camping dus we vertrekken rond 10 uur en genieten nog voor de laatste keer van de mooie kustlijn van deze westfjorden.

Op de boot kunnen we uit de wind en in de zon toch lekker op het dek zitten, we turen over de zee om misschien een walvis of zeehondje te kunnen spotten, maar die laten zich niet zien. Hopelijk kunnen we op Snæfellsnes nog een walvistochtje boeken. Aangekomen in Skykkishólmur eten we aan de haven eerst lekker een vette hap fish en chips. Die kunnen ze hier ook goed klaar maken. Daarna rijden we richting Grundarfjördur. Daar ligt de meest gefotografeerde berg van Ijsland nl de Kirkjufell met waterval, maar als we daar langs rijden hebben we toch een "is dit alles" gevoel. De berg schijnt een prominente rol in een aflevering van Games of Thrones te hebben gespeeld. Het is ook best een aparte berg, maar na 2 weken zoveel ander moois gezien te hebben worden we hier niet echt warm meer van. We raken een beetje vol van alle geweldige indrukken, merken we😂.

Inmiddels zien we op de meteologische website van Ijsland dat er code geel is afgegeven voor dit gebied vanwege harde wind en inderdaad als we navraag doen voor een walvissafari zijn die tot woensdag allemaal gecanceld. Helaas, het ziet er naar uit dat we die deze vakantie niet meer zullen zien.

We zoeken iets verderop een campingplekje. Om ons te installeren moeten we trouwens steeds eerst de campingstoeltjes en tafel die we extra hadden bijgehuurd buiten de camper zetten. We hebben deze welgeteld 1 x gebruikt en hebben er meer last dan plezier van gehad😂😂😂 het weer en vooral de wind nodigt hier niet echt uit om buiten te zitten. Gelukkig hebben we dit gezellige knusse campertje waar het met zijn 3en prima uit te houden is. Maar we zien toch nog veel mensen met tentjes en auto's met daktenten. Weinig echte grote campers, maar daar kun je hier ook niet echt mee uit de voeten. Veel wegen naar bezienswaardigheden zijn gravelroads die ook behoorlijk steil kunnen zijn. Onze Toyota pickup heeft daar gelukkig geen enkele moeite mee!