Spuiten en......

6 augustus 2019 - Geysir, IJsland

Om half10 rijden we weer op de ringweg 1, terug richting het westen, 200 km naar het gebied van de golden circle, waar de geisers zijn en de Gulfoss waterval.  We stoppen onderweg bij de Fjarôrárgljúfur canyon, 100 m diep. Iris weet ons te vertellen dat Justin Bieber 1 van zijn clips in IJsland heeft opgenomen o.a. ook bij deze kloof, waardoor dit soort locaties erg populair geworden zijn en inderdaad ook hier staan de bussen weer in een rij. We lopen boven langs de rand van de kloof, gelukkig is het hier afgezet met kabels zodat mensen geen halsbrekende toeren kunnen uithalen om een "uniek" Instagram plaatje te maken. Het is wel een mooie plek en ook wij schieten weer genoeg plaatjes.

Verder gaat het weer over de ringweg langs Vik, waar we wijs geworden door de ervaring van gisteren voor 3 dagen boodschappen in slaan😂. De parkeerplaats grenst aan het zwarte strand en het zonnetje schijnt, dus we gaan daar even lekker lunchen, voordat we weer verder rijden. We zien vanaf de weg nog verschillende fossen, zoals de bekende Skógafoss, maar je kunt ze niet allemaal doen en we zullen er nog genoeg zien.

We rijden nog zo'n 100 km westwaarts voordat we de ringweg verlaten richting het noorden voor de laatste 60 km naar Geysir. We zien van verre de rookpluimen boven het land opstijgen. Vlak naast de geisers is een camping. Dit lijkt ons een mooie plek om te overnachten zodat we later op de avond als de meeste dagtoeristen weg zijn het gebied kunnen verkennen.

We hebben een wegwerp BBQtje gekocht, maar helaas was dat ook echt wegwerp, de lambshops zijn er niet gaar op te krijgen, dan maar in de pan. Marcel mist zijn Webertje toch wel😂

We lopen tegen 8 uur het geiser terrein op en vergapen ons aan allen borrelende potten en aan de Strokkur geiser, die is behoorlijk actief en spuit om de 4-8 minuten tot zo'n 30 meter de lucht in. De echte Geyser is al jaren inactief en nu alleen nog maar een dampende poel. Het weer voor morgen is heel goed voorspeld dus Marcel en Iris vatten het stoere plan op om de zonsopgang daar te gaan zien, dat betekent half 5 op........ik ben benieuwd!