Een hele lange topdag!!

7 augustus 2019 - Kerlingarfjöll, IJsland

Kwart over 4 gaat de wekker. Iris en Marcel springen verbazingwekkend snel het bed uit....alles voor een mooie foto! Er staat geen wolkje aan de vroege ochtendlucht dus het belooft een mooie zonsopgang te worden. Ik kan dan natuurlijk niet achterblijven en hijs me ook maar uit het warme bedje. Als we bij de geisers aankomen zijn we toch niet alleen, er staan nog 2 andere malloten. Maar het is het meer dan waard. De zon komt als een vuurrode bal op en met al die stomende poeltjes en de Strokkur die om de paar minuten spuit, een heel bijzonder schouwspel. Tegen half 6 lopen we de camping weer op en na een kopje thee besluiten we om maar meteen door te rijden naar de Gullfoss waterval 10 km verderop. Dan zijn we daar ook mooi voor alle bussen. De Gullfoss, wat gouden waterval betekent, raast in 2 trappen van samen 30 m naar beneden, een indrukwekkend gezicht! Zijn naam dankt hij aan de regenbogen die je bij zon in de waternevels ziet. En die zien wij op deze mooie dag dus ook!

Het is pas 8 uur als we onze route vervolgen, nu gaan we echt off-road dwars over de hoogvlakte van het binnenland via de Kjôlur route. Het doel is Kerlingarfjöll 60 km verderop. De weg is redelijk maar over deze 60 km doen we toch anderhalf uur. We rijden langs de gletsjers Langjökull en Hofsjökull en verder vooral heel veel leegte en kilometers lange zandvlakten. De laatste 10 km na de afslag naar de camping zijn wel weer vol kuilen en hobbels, alle riviertjes zijn overbrugd wat Marcel stiekem wel jammer vindt (ik niet...).

Om half 10 zijn we al op de camping waar we eerst maar eens een stevig ontbijt maken met eieren en spek. Omdat we deze mooie zonnige dag optimaal willen benutten gaan we smiddags een wandeling maken naar het geothermale gebied in de Hveradalir vallei een 12 km rondwandeling vanaf de camping. Het is een strak blauwe lucht maar door de straffe wind hebben we toch weer een laagje of 4 aan😂😂. We zitten op 1158m en het is zo'n 7°C.

Als we de vallei bereiken zien we rondom kleurrijke geel bruine ryolietbergen met overal rookpluimen en stomende pruttelbronnen. We weten gewoon niet waar we moeten kijken zo onwaarschijnlijk mooi is het allemaal, zeker tegen deze strakblauwe lucht. Het is wel flink stinken tussen de zwaveldampen van al die pruttelpotten....hele aparte omgeving. We lopen via de jeeproute terug en vinden op de camping dat we wel een biertje verdiend hebben na deze bijzonder actieve topdag. Zonsondergang maken we niet meer mee, want om 21 uur liggen we al gestrekt en morgen slapen we uit!!

1. Rosella:
    9 augustus 2019
    Ha, klinkt inderdaad als een topdag (muv het vroege opstaan😜)! Wat een prachtige foto van de zonsopgang! Geniet er nog lekker van!
  2. Annemarie & Emiel:
    9 augustus 2019
    Wat een bijzonder gebied! Bijna onwerkelijk! Leuk dat jullie dit met z’n drietjes doen! En hele mooie foto’s vooral die van Iris. Wij zijn zojuist thuis gekomen (het is nu 3:40 uur) dus onze vakantie zit erop. Voor jullie nog lekker genieten van al dat moois!